euglena Project

18

ユーグレナの認知度を
上げる新商品を
共同開発せよ。

ユーグレナ入りラーメン「みどりラーメン」の開発

2011.05-2011.07

Done

New graduate training that does not go as expected

In May 2011, Yuka Hashimoto was impatient.
Hashimoto graduated from graduate school in March 2011 and joined the company in April as a researcher. May 2011 was in the middle of a three-month training program for new graduates.

ユーグレナ社に新卒で入った仲間は、社内のさまざま部署で業務を行う研修や、課題にチームで取り組む研修などを経験する。橋本たち(2011年の新卒たち)は、まず「現存のユーグレナ商品の取り扱い店舗を新規開拓する」課題に取り組んでいたが、橋本が所属するチームは取り扱い先が決まらず焦っていた。

"I want to change the world through research on algae"
Hashimoto joined the company with such thoughts, but he was almost at a loss for the height of the wall of working people that he felt through the challenges of new graduate training.

The tension of training has created popular products

結局、橋本たちのチームは1つ目の課題の目標を達成することができないまま、次の新人研修の課題に取り組むことになった。次に、橋本たちが役員から出された新人研修の課題は、「ユーグレナの認知度を上げる新商品を開発せよ」だった。
「今度こそ何としてでも目標を達成しないと…絶対今度こそは!」
1つ目の課題に取り組む中で徐々に見えてきたのは、ユーグレナの存在やその栄養価などを知らない人がまだまだ多いという事実だった。

「ユーグレナの存在や価値をもっと広く知ってもらわないと」
橋本たちのチームは商品の共同開発の企画を練っていく。いろんな商品にユーグレナの粉末をふりかけて試食するなど、一丸となって共同開発商品の企画案作成に取り組んだ。

そして、橋本は試食を重ねる中で、ユーグレナの粉末は油分を含む食品と相性が良いのではないかと考えるようになる。なかでも、一般的に栄養のとれるイメージのないラーメンにユーグレナの粉末を加えることで、「栄養の取れるラーメン」を開発できれば、ユーグレナの栄養価に関する認知も拡大でき、ユーグレナのイメージアップも出来るのではないかと考えた。

Hashimoto is the second from the right in the front row of the photo of the entrance ceremony.

However, there are various types of ramen, and each shop has its own uniqueness. However, Hashimoto knew one shop that matched the image of "delicious and nutritious ramen" that he envisioned.

それは、東大生に人気があり、橋本自身もよく通っていた「山手らーめん」だった。
「山手らーめん」の塩豚骨ベースのあっさりしたスープに、石垣島ユーグレナやさまざまな野菜を入れて商品化できればイメージ通りのラーメンが開発できると考えたのだ。また東京大学発のベンチャー企業である当社が、東大生のユーザーが多い「山手らーめん」と新商品を共同開発すれば、当社のブランディングにも寄与すると考えた。

「一口でいいので、ユーグレナの味を確かめてもらえませんか。ユーグレナはわかめなどと同じ藻類なので、絶対に山手らーめんのラーメンに合うと思うんです」
「山手らーめん」に連絡した橋本は、ユーグレナの栄養価や味、可能性について熱く語った。
それは、研修で学んださまざまな知識や経験を詰め込んだプレゼンだった。

そして橋本の熱意が通じ、「山手らーめん」は依頼を快諾、こうしてユーグレナ入りラーメンの共同開発が始まった。

"Delicious and nutritious ramen"
Aimed development days

橋本は「山手らーめん 安庵(本郷店)」の店長の安東さんの全面協力を得て、ユーグレナの味を引き出すためのラーメンスープの開発や、見た目のインパクトも考慮したスープやトッピングの開発など、多岐にわたる試作、検討を重ねた。

ほかの業務もこなしながらのラーメン開発は肉体的にも精神的にも厳しかったが、試食を重ねるうちにラーメンの完成度が高まっていくことを感じ、手ごたえを感じる日々だった。
そして、1か月を超える開発期間を経て、ユーグレナ入りラーメン「みどりラーメン」が完成する。

みどりラーメン700円(税込)
「みどりラーメン」は、「山手らーめん」の特長である白濁のスープに、
オリーブオイルベースのユーグレナオイルやバジル、パセリ、抹茶などを混ぜ、
バジル風味のあっさりとんこつ味の一品となった

Since its launch in July 2011, "Midori Ramen" has been featured in various media as "beautiful in appearance, impact, and health", and has become a popular item at once.
It was supported by customers who wanted to be careful about their health, but also wanted to eat ramen, and there was even a line to enter the store.

Yamate Ramen at noon

橋本が新卒研修に開発した「みどりラーメン」は、さまざまな方の協力を得て、ユーグレナの存在や価値を知っていただくきっかけとなったのだ。

今でも「みどりラーメン」は、多くの人から愛される人気メニューになっている。
そして橋本は、この成功体験を胸に、現在はユーグレナやその他藻類の育種などの研究に打ち込んでいる。
もっと多くの人にユーグレナの素晴らしさを知ってもらうため、そして藻類の研究で世界をよりよくするために。

[Overview of Yamate Ramen Anan (Hongo store)]
Store manager: Masanori Ando
Store: 5-23-11 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
Business hours: All day 11: 00-25: 00 (LO24: 45) No regular holidays
* Currently closed (Added on 2020.09)

Posted in July 2018

Euglena Data

* Currently closed (Added on 2020.09)

「みどりラーメン」の人気トッピングの1つが「みどり増し」(写真右)
プラス100円でユーグレナの粉末をさらに加えることができる

Character

Research and Development Department
Research Planning and Development Division
Yuka Hashimoto

2011年4月入社。
バイオ燃料開発課に所属し、ユーグレナのバイオ燃料に関する研究に従事。 2017年4月から産前産後、育児休暇を取得。2018年5月に職場復帰し、現在は研究企画開発課にて藻類の育種関連の研究に従事。

「新卒研修時代に考案したメニューが今も愛される人気メニューになっているということで、慣れない研修に苦しむ中で考えたアイデアだったこともあり、嬉しいです。今後も『ユーグレナ愛』を胸に、研究を頑張っていきたいと思います」

euglena Projects

vol.00

Bangladeshi children
Find the material to save.

vol.01

Euglena that no one has achieved
Establish outdoor mass culture technology.

vol.02

Euglena
Grow it into a 30 billion yen market.

vol.03

Bangladesh
Lunch for all elementary schools.

vol.04

With CO2 emitted from the chimney
Cultivate Euglena.

vol.05

Euglena cosmetics business
Get up.

vol.06

Japan's first bio-jet fuel
Build a manufacturing plant.

vol.07

The name of "Euglena"
Use it as a weapon.

vol.08

Bringing Euglena to China
Spread it.

vol.09

Acquire super-Euglena.

vol.10

Solve the poverty issue in Bangladesh with the Mung Bean Project.

vol.11

Euglena with Takeda
Develop new products.

vol.12

Utilizing sewage from sewage treatment plants,
Cultivate Euglena.

vol.13

Create a set of guiding principles for euglena’s employees.

vol.14

Japan's unique technology
Cultivate Euglena.

vol.15

Aim to create an office that promotes a pleasant working environment for our employees.

vol.16

Establish the Yugurin Nursery School next to our office.

vol.17

Euglena in Ishigaki Island
Contribute to regional revitalization.

vol.18

Raise awareness of Euglena
Jointly develop new products

vol.19

Euglena cafe
Open a store on Ishigaki Island.

vol.20

Using Euglena as fodder
Raise Hinai chicken.

vol.21

Euglena-containing diesel fuel
Collaborate with Isuzu Motors to put it into practical use.

vol.22

using Euglena
Produce biofuel.

vol.23

研究系ベンチャーを
ヒト、モノ、カネで支える
新しいファンドを確立せよ。

© 2018 MELTIN MMI

vol.24

The world's first Euglena and chlorella
Get ASC-MSC algae certification.

vol.25

Build synergy with group companies.

vol.26

With new friends
Make people healthy at the genetic level.

vol.27

Jiyugaoka and
Popularize Euglena.

vol.28

Euglena supplement
Start up a processing plant.

vol.29

Contribute to community revitalization on Ishigaki Island through the power of science.

vol.30

new Euglena
Develop core cosmetics.

vol.31

Contribute toward solving food shortages among Rohingya refugees.

vol.32

Beauty ingredients derived from Euglena
Unravel your research.

vol.33

Supporting students in taking on challenges!
Start all-year-round recruitment.

vol.34

Euglena and Chlorella
Get halal certification.

vol.35

Euglena that extends healthy life expectancy
Discover possibilities.

vol.36

Taketomi Island prawn farming business
Develop.

vol.37

Drive your car on Euglena biodiesel fuel at the G20 Karuizawa.

vol.38

Plan a mascot character to communicate the appeal of Euglena from Ishigaki Island.

vol.39

Recruit and select CFOs (Chief Financial Officers).

vol.40

Domestic Kalahari watermelon
Cultivate.

vol.41

Japan's first "virtual only
Hold a general meeting of shareholders.

vol.42

next-generation biodiesel fuel
popularize it

vol.43

Corporate
Renew your identity.

vol.44

Born in Ishigaki Island
Euglena permeate.

vol.45

derived from Euglena
Accelerate fertilizer research.

vol.46

Japan's skies with biofuel
keep it clean.

vol.47

improve the office environment
Make your teammates more productive.

vol.48

in cosmetics
Pursue sustainability

vol.49

Next new material "Midori Koji"
Spread your value to the world.

vol.50

ユーグレナの
ESG経営を加速させよ

vol.51

未来世代アドバイザリーボードを
設置せよ。